Test av vinterdekk 2015

Nå er det snart duket for vinter over hele Norge, og NAF har igjen testet vinterdekk for at vi alle skal kunne velge trygge dekk å kjøre med.

«Vil du ha det sikreste grepet på glatte, norske vinterveier, er det de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder», skriver NAF på sine nettsider.




Dette er dekkene NAF har testet:

Dette er dekkene NAF har testet for sesongen 2015:

PIGGDEKK:




PIGGFRIE DEKK:

Les konklusjonen på dekktesten på NAF sine nettsider.

Kilde: NAF.no




Gode råd ved kjøp av bruktbil

Planlegger du å kjøpe ny bruktbil? Her gir Startporten.no deg noen tips du bør sjekke ut før en ev. handel.

Det er mange bra biler til salgs via rubrikksider på nett idag, men også mange du absolutt ikke bør satse på.

 

Vårt første tips er å sjekke heftelser. Dette kan du gjøre via Brønnøysundregisteret. Husk at heftelser følger bilen og det hjelper lite å skrive på en standardkontrakt om at bilen selges fri for heftelser. Sjekk også når bilen er eu-godkjent, noe du kan gjøre i søkefeltet på Startporten.no.

 

Det er mange biloppkjøpere/bilselgere der ute og veldig hard konkurranse om de beste bilene. På Finn.no har flere bilselgere autorefresh på i nettleseren og ser med en gang når det kommer bil til salgs på Finn.no. De beste tilbudene/bilene forsvinner i løpet av sekunder.

 




Det lønner seg å spørre bilselger hvor lenge han/hun har hatt bilen. Da kan du enkelt finne ut om selgeren er bilselger eller selger bilen av andre årsaker.

 

Så til sjekk av bilen. Her bør du kontrollere bilen utvendig. Se etter bulker, skader og fargeforskjeller i lakken. For store skader kan ha forårsaket skjevhet i ramme, noe du ev. bør få kontrollert eller få papirer på at er rettet opp. Steinsprut i frontrute og i synsfeltet kan koste en del tusenlapper å reparere uten forsikring.

 

Kontrollere også lister rundt vinduer og sørge for at det ikke er rust i kanten av frontvindu og bakvindu. Dette kan også bli en stor kostnad. Rust i kanaler er et stort problem på flere biler. Dette bør du kontrollere ved å dunke litt oppunder kanalene, samt trykke litt for å sjekke at det ikke gir etter. Hull i kanalene kan bli dyrt å reparere.

 

Prøvekjør alltid før du kjøper. Hør etter ulyder ved normal kjøring, kjøring i dumper, ved svinging, bremsing og giring. Sjekk også hjullager ved å bevege hjulene. Det skal ikke være noe slark.

 

Teste alt elektrisk, se etter lekkasjer fra motor, spør om oljeforbruk og sjekk at oljen er ren. Oljen skal ikke være kornete. Er oljen helt sort, er det på tide med en oljeskift. Under oljelokket skal det ikke være majonesfarge, samt sjekk om det er lekkasje fra topp-pakning.

 

Mens du har panseret oppe kan du la motoren gå. Er det tikkelyder i motoren, kan det tyde på enten lite olje eller at ventilene bør sjekkes. Andre ulyder bør kontrolleres av fagfolk.

 

Dekkene på bilen bør kontrolleres for slitasje. De bør ikke være ujevnt slitt.

 

Girene skal ikke skrape eller lage lyder når du kjører.

 

Sjekk varmeapparat og vifte, vinduviskere, blinklys, kjørelys og bremselys. Utskifting av varmeapparat og vifte kan bli en dyr regning.

 




Fuktighet er ikke et godt tegn. Du bør se etter fuktmerker i tak, samt sjekke etter fukt under mattene i bilen.

 

Salgs-/kjøpskontrakt bør du absolutt fylle ut. Dette finner du i venstremenyen under området «Motor» på Startporten.no.

 

Lykke til med bilkjøpet!

Kilde: Startporten.no




Når er piggdekk tillatt?

Du som sjåfør må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veggrep. Når det er glatt får du bedre veggrep ved å bruke vinterdekk med eller uten pigger eller kjetting.

Piggdekk er ikke tillatt

  • Fra og med første mandag etter 2. påskedag
  • Til og med 31. oktober

Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk.

Du kan bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene dersom føret krever det. Kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre. Dette må du som sjåfør vurdere.




Krav tildekk i vinterperioden

  • Mønsterdybden skal væreminimum 3 mm uansett dekktype
  • Pigger er bare tillatt på vinterdekk(unntak for motorsykkel)
  • Kjøretøytil og med 3500 kilo må ha piggdekk på alle hjul dersom du velger piggdekk

Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm

Råd og anbefalinger

  • Sommerdekkmed mønsterdybde under 3 mm skal ikke brukes på vinterføre
  • Det erikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret
  • Piggfrie vinterdekk på sommerføre har dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt

Nyttige lenker

Kilde: Statens Vegvesen




Hvordan skifte dekk?

Det er mange årsaker til ulykker på veiene. Er dekkene satt på feil, kan dette øke risikoen for trafikkuhell betydelig. Vi skal nå forklare hvordan dekk skal og bør skiftes.




Følger du denne punktlisten, så skal du være godt sikret på veiene fremover med tanke på dekk og trafikksikkerhet.

  • Ta en sjekk av vinterdekkene før du legger om. Kontrollere at mønsterdybden er minimum 3 millimeter (for sommerdekk gjelder minimum 1,6 millimeter, men helst mer).
  • Det skal ikke være større skader i gummien, og hvis dekkene er slitt skjeivt bør lufttrykk og hjuloppheng sjekkes.
  • Nå du skal skifte dekk, husk at nyere dekk ofte har en bestemt rulleretning. Dette står angitt på utsiden av dekket (med en pil og teksten ”rotating direction”). Setter du dekket på i feil rulleretning, vil dekket få sterkt reduserte egenskaper.
  • Sett bilen i gir og dra på håndbrekket før du begynner å jekke opp bilen. På de fleste biler skal jekken stå på et sted med ekstra forsterkning. Som regel vil du se eller kjenne med fingrene hvor dette stedet er. Sjekk bilens håndbok dersom du er i tvil om hvor jekken skal stå.
  • Løsne hjulboltene, men ikke skru de helt av (låsemutre krever spesielle nøkler som ble levert med bilen din eller da du kjøpte felger).
  • Jekk opp bilen, skru boltene helt av og ta av hjulet. Sitter boltene helt fast, prøv med litt rustoppløser (spray).
  • Sett på de nye hjulene.
  • Stram annenhver hjulbolt til alle er skrudd inntil.
  • Slipp ned bilen og stram hjulboltene. Ikke stram for hardt, da kan du skade gjengene.
  • Etterstram etter tre-fire dagers kjøring.
  • Sjekk lufttrykket i vinterdekkene. Korrekt lufttrykk finner du ofte i bilens håndbok eller på innsiden av tanklokket.
  • Vask sommerdekkene før du setter dem bort. Bruk felgrens og mye vann for å få bort skitten.
  • Stadig flere biler har lufttrykkovervåking. Ved dekkskift må sensorsystemet i slike biler resettes. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted for å vite mer om dette.




Test av vinterdekk 2013

Piggfrie vinterdekk sklir fortsatt unna piggdekk på is. Det er fortsatt nesten 14 meter forskjell i bremselengde mellom beste piggdekk og beste piggfrie dekk på is (NAF).

NAF har testet 20 pigg- og piggfrie vinterdekk i vinterdekktesten for 2013. De mest solgte i Norge er med, også en del rimeligere utgaver.

Dette er rangeringen etter poeng i vinterdekktesten for 2013:

Piggdekk

  • Nokian Hakkapeliitta 8:8,6 poeng
  • Pirelli Ice Zero:8,5 poeng
  • Continental ContiIce Contact:8,2 poeng
  • Gislaved Nord Frost 100:8,2 poeng
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic:7,8 poeng
  • Hankook Winter I*Pike RS:7,8 poeng
  • Bridgestone Blizzak Spike-01:7,7 poeng
  • Michelin X-Ice North 3:7,4 poeng
  • BF Goodrich g-Force Stud:7,3 poeng
  • Toyo Observe G3-Ice:6,9 poeng
  • Aurora Winter Route Master UW71:6,6 poeng
  • GT Champiro Ice Force:6,3 poeng

Piggfrie dekk

  • Michelin X-Ice XI13:7,6 poeng
  • Nokian Hakkapeliitta R2:7,5 poeng
  • Bridgestone Blizzak WS70:7,2 poeng
  • Pirelli Icecontrol:7,2 poeng
  • Continental ContiViking Contact 5:7,0 poeng
  • Vredestein Nord-Trac 2:6,8 poeng
  • Debica Frigo 2:6,6 poeng
  • Fulda Montero 3:6,5 poeng

Testen viser at det er stor forskjell på hvor mye penger og anstrengelser de enkelte produsentene legger i å utvikle dekk for nordiske vinterforhold – de mest krevende i Europa. Vinterdekket skal først og fremst gi deg høy sikkerhet på snø og is, samtidig som det skal prestere best mulig på våt asfalt. Dette er motstridende egenskaper i et dekk.

Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, kan du risikere å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner. Du bør sjekke egenskapene til de enkelte dekkene og finne et som passer dine kjøreforhold.

Stor avstand på glatt is

Vinterdekktesten for 2013 viser at det etter rundt 20 år med dedikerte piggfrie dekk fortsatt er stor avstand mellom piggfritt og piggdekk på det vanskeligste føret, nemlig glatt is.

Testvinner i kategorien piggdekk, Nokian Hakkapeliitta 8, bruker 40,7 meter på å stanse på glatt is med ABS-bremser.

Under tilsvarende forhold bruker det beste piggfrie dekket i denne testdisplinen, Pirelli Icecontrol, 53,8 meter på å stanse.

Sjekk prisen med flere

Det eneste du må sjekke selv etter å ha lest denne testen og funnet «ditt» dekk er prisen. Den kan fort variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler når du skal kjøpe fire nye dekk. Og det på samme merke og modell.

Årsaken er rett og slett at den ene forhandleren har det dekket du har blinket deg ut som hovedmerke, og får dertil gode innkjøpspriser. I motsetning til forhandleren ved siden av som gjerne skaffer dekket, men til en betydelig høyere pris.

Les egen sak med nøyaktige testresultater for hvert enkelt dekk (kilde: NAF).

Test av sommerdekk 2013

Våt vei er det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk. Goodyear, Continental, Nokian og Dunlop er fire av årets dekk som gjør bilen din best mulig skodd når regnet høljer ned.

To nye dekk hevder seg helt i toppen
Årets test byr på flere overraskelser. Det er Goodyear Efficient Grip Performance, som kommer ut helt på topp og setter en ny standard når det gjelder å kombinere lav rullemotstand med meget godt våtgrep. Dette er i utgangspunktet to motstridende egenskaper når ingeniørene konstruerer et dekk. Lav rullemotstand henger sammen med dårlig våtgrep. Eller omvendt. Noen av de samme egenskapene bringer Dunlop Sport BueResponse opp blant de gode premium-dekkene. Sammen med Continental og Nokian danner de et firekløver som gir deg sikre og gode egenskaper under stort sett alle forhold.

Indiske Apollo er årets positive opplevelse. Et ukjent dekk som selges billig gjennom enkeltforhandlere og noen nettsider. Uansett et dekk som viser at det er mulig for rimelige dekk å hevde seg i konkurransen blant de etablerte når det gjelder gode prestasjoner på våt vei.

Testresultater

Goodyear Efficient Grip Performance – 9,1 poeng

Nokian Hakka Blue – 9,0 poeng

Continental ContiPremiumContact 5 – 9,0 poeng

Dunlop Sport BluResponse – 8,9 poeng

Pirelli Cinturato P7 – 8,6 poeng

Vredestein Sportrac 5 – 8,6 poeng

Apollo Alnac 4G – 8,2 poeng

Hankook Ventus Prime 2 – 8,2 poeng

Michelin Primacy 3 – 8,2 poeng

Barum Bravuris 2 – 8,1 poeng

Bridgestone Turanza T001 – 7,9 poeng

Toyo Proxes CF2 – 7,3 poeng

Nankang Green/Sport – 6,7 poeng

 

Kilde: NAF.no (se hele testen her)