Gode råd ved kjøp og salg av bruktbil

Gode råd ved kjøp av bruktbil

Planlegger du å kjøpe ny bruktbil? Her får du noen tips og en god sjekkliste du bør ha i bakhodet før en eventuelt handel.

Det er mange bra biler til salgs via rubrikksider på nett idag, men også mange biler du absolutt ikke bør satse på.

Det første tipset er å sjekke heftelser. Dette kan du gjøre via Brønnøysundregisteret . Husk at heftelser følger bilen og det hjelper lite å skrive på en standardkontrakt at bilen selges fri for heftelser. Sjekk også når bilen er EU-godkjent, noe du kan gjøre hos Statens Vegvesen.

Det er mange biloppkjøpere/bilselgere der ute, og konkurransen om de beste bilene er hard. På Finn.no har flere bilselgere autorefresh på i nettleseren og ser med en gang når det kommer bil til salgs på Finn.no. De beste tilbudene/bilene forsvinner i løpet av sekunder.

Det lønner seg å spørre bilselger hvor lenge han/hun har hatt bilen. Da kan du enkelt finne ut om selgeren er bilselger eller selger bilen av andre årsaker. Er du usikker, så kan du sende en sms med regnr til 2282 (regnr ar 00000), sjekke vognkortet på bilen eller du kan bruke lenken Brønnøysundregisteret hvor du både får info om EU-kontroll, når bilen ble registrert på nåværende eier (eller ikke), kilometerstand fra tidligere EU-kontroller m.m.

Så til sjekk av bilen. Her bør du kontrollere bilen utvendig. Se etter bulker, skader og fargeforskjeller i lakken. For store skader kan ha forårsaket skjevhet i ramme, noe du ev. bør få kontrollert eller få papirer på at er rettet opp. Steinsprut i frontrute og i synsfeltet kan koste en del tusenlapper å reparere uten forsikring.

Kontrollere også lister rundt vinduer og sørge for at det ikke er rust i kanten av frontvindu og bakvindu. Dette kan også bli en stor kostnad. Rust i kanaler er et stort problem på flere biler. Dette bør du kontrollere ved å dunke litt oppunder kanalene, samt trykke litt for å sjekke at det ikke gir etter. Hull i kanalene kan bli dyrt å reparere.

Prøvekjør alltid før du kjøper. Hør etter ulyder ved normal kjøring, kjøring i dumper, ved svinging, bremsing og giring. Sjekk også hjullager ved å bevege hjulene. Det skal ikke være noe slark.

Teste alt elektrisk, se etter lekkasjer fra motor, spør om oljeforbruk og sjekk at oljen er ren. Oljen skal ikke være kornete. Er oljen helt sort, så er det på tide med en oljeskift. Under oljelokket skal det ikke være majonesfarge, samt sjekk om det er lekkasje fra topp-pakning.

Mens du har panseret oppe kan du la motoren gå. Er det tikkelyder i motoren, kan det tyde på enten lite olje eller at ventilene bør sjekkes. Andre ulyder bør kontrolleres av fagfolk.

Dekkene på bilen bør kontrolleres for slitasje. De bør ikke være ujevnt slitt.

Girene skal ikke skrape eller lage lyder når du kjører.

Sjekk varmeapparat og vifte, vinduviskere, blinklys, kjørelys og bremselys. Utskifting av varmeapparat og vifte kan bli en dyr regning.

Fuktighet er ikke et godt tegn. Du bør se etter fuktmerker i tak, samt sjekke etter fukt under mattene i bilen.

Salgs-/kjøpskontrakt bør du absolutt fylle ut. Dette finner du på NAF.no. Husk at omregistrering av bilen kan gjøres raskt og enkelt via Vegvesen.no. Å gjøre dette samtidig med at kjøretøyet betales og bilen overleveres, er en sikkerhet for begge parter. Både kjøper og selger må bekrefte eierskiftet.

Lykke til med bilkjøpet eller bilsalget!

Billigedekk.no

Vintertilbud på dekk